Blog Archive

14 sep. 2012

Presskonferansen

Har nu sett på presskonferensen som Johan och Martin hade och det var fruktansvärt att höra de dem hade och berätta. Trotts att de inte berättade om det värsta de varit med om så berättade dem ändå om den så kallade sken avrättningen som de utsattes för. När Martin vid ett tillfälle berättar om hur de egentligen bara ställde upp för att bli filmade vilket de blev varje dag av de militära innan de kom till fängelse. Var för att förhoppningsvis så skulle bilderna skickas ut över hela världen och de anhöriga skulle få se dem. När han berättar denna sak hör man hur gråten är påväg upp och det gör så ont i mig att veta att det varje dag finns personer som drabbas av detta men inte får lika mycket uppmärksamhet som i deras fall. Här kommer ett litet klipp från presskonferansen som SVT har lagt ut:


Här snackade de om bilderna som de hade när de åkte in i Etiopien där de står med vapen på bilderna såhär kan ni höra deras sida. Förhoppningsvis så kommer det flera sådana små klipp som jag kan lägga ut här på bloggen men tror ni kan gå in på SVT:s hemsida och lyssna på hela presskonferansen med killarna.

I detta klipp som kommer här under hör ni när Martins röst spricker och det fick mig att börja gråta, måsta säga att dessa killar är hjältar. Förstår faktiskt inte hur dem orkar ställa upp i presskonferans såhär tidigt efter ha släppts.


Det de har varit med om är fruktansvärt och ändå så är de så stark genom hela tiden, de är ju helt fantastiska och under presskonferansen så skrattade de och även skojade om visa grejer. Men som de själva sa har de nog inte hunnit fatta än att de är fria och att det dem sa att det var deras största misstag att åka dit. Det sas bara pga att man inte kan säga vad man känner, tycker eller vill säga där nere. De snackade om att de ska skriva bok om händelsen samt berätta för andra och jag tror att det kan bli väldigt värdefullt i framtiden.

Jag hoppas dessa två killar kommer bli prisade för de är de värda och jag är så stolt över att jag själv ska bli journalist. För jag hoppas kunna göra samma sak med förändringar och allt som de har lyckats med. De är mina idoler och hjältar!

Välkommen hem killar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar